W Asjut (Assiut, Asyut; wym. asjut), jednym z największych miast Egiptu, nie mogą przebywać turyści, gdyż stanowi centrum skrajnych islamistów. Po kilkunastu latach od ataków terrorystycznych nadal jest strefą niebezpieczną. Jedyne atrakcje to kilka klasztorów koptyjskich i nekropoli, które wolno zwiedzać tylko w towarzystwie policjanta.
Historia
Pierwsi mieszkańcy Asjut osiedli tu w czasach faraonów. W czasach ptolemejskich ośrodek zwano Lykopolis (Miasto Wilka).
Oddawano w nim cześć bóstwu o wyglądzie szakala, zwącym się Upuaut („Otwieracz Dróg”) i będącym jedną z inkarnacji Anubisa. W średniowieczu był tu przystanek na Drodze 40 Dni dla wielbłądów z Darfuru w Sudanie, a do lat 50. XIX w. organizowano największy targ niewolników. Dziś to centrum okręgu rolniczego bawełny i zboża. Trzeci uniwersytet Egiptu stał się siedzibą Towarzystwa Islamskiego i jego zbrojnego ramienia – grupy al-Dżihad szejka Omara Abd ar-Rahmana. Dużej miejscowej społeczności koptyjskiej pomagają ziomkowie mieszkający za granicą.
Okolice Asjut
W okolicach Asjut na uwagę zasługują pochodzące z IV w. ważne klasztory koptyjskie związane z wędrówką Świętej Rodziny po Egipcie. Dzięki historii spisanej przez patriarchę Teofilusa oraz jego objawieniom Koptowie ustalili trasę, jaką przebyła. Tak narodził się ruch pielgrzymkowy.
Miejscowe biura turystyczne nie są jednak zainteresowane pobytem cudzoziemców. W połowie drogi między Asjut a Achnim na wschodnim brzegu Nilu leży al-Badari z cmentarzyskiem i ruinami osady prehistorycznej – ogromnie ważnymi dla historii i kultury Egiptu.
Dirunka
Egipscy Koptowie udają się na pielgrzymkę do oddalonego o ok. 10 km od Asjut klasztoru Maryi Panny (Dajr el-Adhra, Deir al-Adhra) w Dirunce (Dronka, Durunka) na zachodnim brzegu rzeki. Najwygodniej pojechać taksówką (30 EGP w obie strony), nie ma wtedy problemów z policją. To niezwykłe miejsce ze względu na fakt, że w tutejszych jaskiniach przebywała Święta Rodzina przed powrotem do Nazaretu.
Do niewielkiej kaplicy Maryi Panny, pochodzącej prawdopodobnie z V w., co roku przybywają tysiące wiernych. Zanocować można w budynkach klasztornych we wspólnej izbie (5 EGP).
Al-Qusija
Dopiero po sprawdzeniu na policji, czy podróż może się odbyć, należy wynająć taksówkę (również dla eskorty).
Koptyjski klasztor Świętej Dziewicy (Dajr al-Muharaq, Deir al-Muharaq, el-Moharraq, el-Miharraq, wym. el-muharrak), znany jako al-Muharraq (Spalony), jest usytuowany na szlaku wędrówki Świętej Rodziny w Egipcie, 60 km od Asjut i 5 km od al-Qusiya. Zgodnie z tradycją Święta Rodzina zamieszkała w wiosce Qussquam (al-Qusija), gdzie żyła przez sześć miesięcy w jaskini – wzniesiony nad nią kompleks jest zwany Drugim Betlejem. Pielgrzymki przybywały tu już w XIII w. To jeden z największych tego typu obiektów w Egipcie. Otacza go wielki mur -wewnątrz mieszka przeszło stu mnichów. Przybywający tu corocznie między 18 a 28 czerwca pielgrzymi tańczą i śpiewają. Koptowie wierzą, że ikonę Madonny z Dzieciątkiem namalował św. Łukasz Ewangelista.
Kościół Świętej Dziewicy, najstarsza budowla klasztoru założonego przez św. Pachomiusza w III w., przylega do kwadratowej wieży. Stoi na miejscu poprzedniego sanktuarium i zawiera jego fragmenty. Za nim widać kościół św. Jerzego (Mari Girgis), wzniesiony w 1880 r. na miejscu wcześniejszej budowli. Zdobi go bizantyjski ikonostas i wiele pięknych malowideł, w tym przedstawiające 12 apostołów. Nad wieżą strażniczą góruje kościół św. Michała Archanioła z czasów Gabriela, 95. patriarchy Aleksandrii (1525-1568).
El-Qusiya
Około 15 km na północ od wioski Majr są usytuowane groby monarchów 14. nomu (grobowce Majr), rządzących ze stolicy z Qis (Cusae). Spośród 17 miejsc pochówku cztery udostępniono turystom – można je zwiedzać z eskortą. Nekropola mieści wykute w klifie grobowce z czasów od VI do XII dynastii. Zdobią je piękne malowidła restaurowane w 1997 r. Prace archeologiczne nadal trwają. Wiele artefaktów przechowuje muzeum w Mallawi.